هو ايه الفيسبوك Audience Insights

لو كنت صاحب عمل وبتفكر إنك تنتشر من خلال الفيس بوك ، ف أنت محتاج تعرف بالظبط إنت ممكن توصل فكرتك أو ال Business بتاعك لمين من وسط الملايين اللي بتستخدم الفيس بوك عن طريق ال Audience insights

audience-insights

أداة  Facebook audience insights هي أداة مجانية بيقدمها ال Facebook لكل المعلنين اللي بيحاولوا يوصلوا لأفضل نتيجة ممكن من الاستهداف او Targeting الخاص بحملاتهم الإعلانية على الفيس بوك.

الاداة دي هتكون واحدة من الاختيارات المتاحة قدامك في قايمة Facebook ADS Manager

ودي القايمة اللي هتدير من خلالها حملتك الإعلانية ككل.

عشان تطلع بنتايج واقعية أكتر من Facebook Audience Insights

لازم تكون محدد بعض النقط المهمة عن ال Audience بتوعك زي مثلا البلد اللي هتركز عليها لو كان عملك محلي، أو هيكون تركيزك على العالم ككل لوعندك خدمة التوصيل online.

النقطة الثانية المهمة هي إنك تختار الاهتمامات او interests الخاصة بال audience اللي اخترت إنك تشتغل عليهم زي مثلا الأكل أو السينما وغيرها من الاهتمامات الكتير اللي هتلاقيها قدامك.

تحديد العمر والجنس شئ مهم في تحديد النتايج اللي هتظهرلك في  Facebook audience insights ، وده هيسمح لل Facebook إنه يديك نتايج محددة أكتر ومركزة على ال Audience بتوعك.

audience-insights

بعد ما حددت النقط الأساسية اللي هي المكان والاهتمامات والسن والجنس لل audience ،هتكون بكده مستعد لظهور النتايج اللي هيقدمهالك ال Facebook عن كل حاجة متعلقة بال audience دول زي مثلا نشاطاتهم online واختياراتهم إيه، وأوقات تواجدهم على ال Platform وغيرها من المعلومات المتشعبة والدقيقة عن كل مجموعة فيهم.

audience-insights-Activities

كون إنك عرفت تتعامل مع  Facebook audience insights  وتخرج بنتايج محددة ومركزة أكتر عن ال audience، فده معناه إنك هتصرف فلوسك بشكل فعال أكتر يعني هتوصل بإعلاناتك للعملاء المستهدفين وبس وتوفر في النفقات بشكل ملحوظ.

كمان أداة Facebook audience insights بتخدم صناعة المحتوى على الفيسبوك ، لإنك ببساطة لما تقرب وتتعرف أكتر على audience بتوعك،

هتقدر تحدد ال tone المناسبة ليهم وتكلمهم بيها، وتعرف كمان الوقت المناسب اللي هتنزل فيه المحتوى بتاعك ليهم، وبالتالي هتوفر وقت ومجهود كبير وتوصل لنتايج أكتر وأسرع كمان.

قولنا في كومنت إيه نوع النشاط بتاعك، وهل جربت Facebook audience insights قبل كده ولا لا؟

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here